Проєкти

Використання інноваційних освітніх технологій для підготовки педагогів дошкільників

Проект реалізовується Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» спільно з Університетом Прикладних Наук Фонтіс за підтримки програми МАТРА Міністерства закордонних справ Королівства Нідерландів

Мета проекту: зміцнити існуючу систему перепідготовки вихователів дошкільних навчальних закладів шляхом розробки і впровадження систематизованого курсу на базі обласних Інститутів післядипломної педагогічної освіти та вищих педагогічних навчальних закладів. Проект передбачає залучення коштів програми МАТРА для того, щоб інтегрувати в курс кращі європейські практики навчання педагогів в галузі дошкільної освіти.

Цілі проекту: Загальна ціль проекту – покращити якість базової освіти в Україні, зокрема, у сфері дошкільної освіти шляхом забезпечення системного курсу у системі післядипломної освіти.

Очікувані результати проекту:

  • Курс для використання в обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти з окремими модулями з питань інклюзивної освіти та активного залучення батьків та громади.
  • Методичний посібник для методистів з дошкільної освіти ІППО.
  • Тренінг для пілотних ІППО.
  • Навчальна поїздка з ознайомлення з досвідом післядипломної освіти та консультування на основі шкіл.
  • Розроблення системи підтримки шкіл з боку обласних ІППО.
  • Затвердження курсу.
  • Адаптація та інтеграція модулів курсу педагогічними університетами, інститутами, коледжами.
  • Заключна конференція.

Тривалість проекту: липень 2007 р. – липень 2009 р.

Учасники проекту:

  • Центральний інститут післядипломної педагогічної освітиДВНЗ „Університет менеджменту освіти»
  • Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
  • Полтавський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів Південноукраїнський регіональний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів

У рамках проекту розроблено навчально-методичні посібники «Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти» та «Використання інноваційних технологій для підготовки педагогів дошкільних навчальних закладів».

Навчально-методичний посібник «Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти» призначений для керівників і педагогів, які є лідерами освітнього процесу.

У посібнику акцентується увага на тому, що професійні завдання керівників і педагогів часто збігаються у таких аспектах діяльності, як лідерство в освіті, менеджмент освіти, особливо у тій його частині, коли необхідно знати особливості розвитку дітей різного віку, щоб надавати їм необхідну підтримку. З іншого боку, професія педагога потребує навичок управління. Знання, навички і вміння, які потрібні керівникам, часто необхідні в педагогічній діяльності. Як керівник свого класу, педагог часто має справу з такими ж видами діяльності, як і керівник закладу освіти.

Посібник рекомендовано науково-методичною радою Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України.

У навчально-методичному посібнику «Використання інноваційних технологій для підготовки педагогів дошкільних навчальних закладів» висвітлено основні питання організації ефективного навчально-виховного процесу в роботі з дітьми дошкільного віку, які мають різні потреби на основі індивідуалізації та соціал-конструктивізму; розкрито компетентнісний підхід дошкільного педагога до кожного вихованця і групи в цілому; акцентується увага на розвитку продуктивної педагогічної взаємодії з батьками дітей, значення міжособистісного спілкування, а аткож досягнення успіху як життєвої концепції.

Нові навчально-методичні посібники є спільним науково-практичним проектом науковців Університету Прикладних Наук «Фонтіс», Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова та Всеукраїнського фонду «Крок за кроком», що надає змогу ознайомити педагогів вищих закладів освіти, які займаються професійною підготовкою майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти, із сучасними зарубіжними технологіями в освітньому процесі.

Отримані результати проекту на 1.06.09:

  1. Проведено 4 науково-практичні семінари на національному рівні
  2. Проведено 6 науково-практичних семінарів на рівні пілотних регіонів з метою апробації матеріалів, представлених в посібнику.
  3. У семінарах взяло участь 270 учасників:
    • З них представники 22 ІППО (з Херсонської, Полтавської, Київської, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Дніпропетровської, Донецької, Волинської, Івано-Франківської, Львівської, Рівненської, Закарпатської, Тернопільської, Хмельницької, Чернівецької, Харківської, Одеської, Вінницької, Житомирської, Кіровоградської, Сумської, Черкаської областей),
    • 19-ти педагогічних університетів
    • 24-ох дошкільних та спеціалізованих навчальних закладів
    • 5-ти обласних відділів освіти
  4. Розроблено навчально-методичні посібники «Менеджмент керівників закладів дошкільної і початкової освіти» та «Використання інноваційних технологій для підготовки педагогів дошкільних навчальних закладів».

Найкращі практики проекту

Однією з найяскравіших та найцікавіших практик можна назвати «Коробку з почуттів» та роботу з емоціями. Техніка подана у посібнику «Використання інноваційних технологій для підготовки педагогів дошкільних навчальних закладів» і мала значний успіх на тренінгах, проведених в рамках проекту.

Коробка почуттів, є методологічним матеріалом для емоційної освіти дітей. Ця методика, створена командою голландських професорів (Джулі Мунс, Ферр Лаеверс, Люк Депондт) побудована навколо основних базових почуттів людини: щастя, гнів, страх та сум. Вона складається з чотирьох постерів з основними почуттями, 48 ситуаційних картинок (зображення залучених людей та маленькою тематичною історією на звороті), 4 маленьких валізок у вигляді поштових скриньок, масок, маріонеток для пальців, гри та ряду робочих аркушів. За допомогою цього матеріалу можна провести більш ніж 20 гнучких видів діяльності протягом цілого року. Автори «Коробки почуттів» прагнуть допомогти дітям з раннього віку вміти розбиратися у безлічі почуттів всередині них, навчити їх контролювати свої почуття та ділитися ними з іншими. Більше того, за допомогою «Коробки» можна навчити їх розуміти почуття інших та вирішувати конфліктні ситуації у більш конструктивний спосіб.

"Коробка" була розроблена, щоб допомогти дітям стати більш обізнаними у соціальному житті. Дорослі, які працюють з цим, помічають, що скоро ця діяльність спрямовується на все, що відбувається в групі. Діти почуваються більш вільними при вираженні своїх позитивних чи негативних почуттів та емоцій.

Нанетт Сміт, які проводить дослідження з "Коробкою" у Великобританії, стверджує: "Ми використовували "Коробку" всього кілька тижнів, проте вже помітили величезні зміни. Діти, які раніше не були схильні до цього, тепер відчувають захищеність, розуміння, вони стали більш товариськими та чуйними" (серії каналу ВВС "Навчання сьогодні"). Як ми можемо пояснити такі зміни? Відповідь проста: коли ти навчишся виражати за допомогою картинок та слів свої почуття – ти не лише починаєш краще розуміти свої почуття, але й відчуваєш внутрішній спокій та рівновагу. Це робить тебе відкритим до інших.   

Діти повинні мати можливість розвивати соціальні зв'язки. Вміння керувати своїми власними емоціями дозволяє їм краще вправлятися з соціальною взаємодією».

Наступні кроки:

  1. Проведення тренінгу для тренерів пілотних областей
  2. Проведення заключних дводенних конференцій на базі ІППО у Херсоні та Полтаві
  3. Проведення заключної конференції проекту в Києві
  4. Поширення матеріалів проекту через друковані видання, презентації на базі ЦІППО, спецкурсів на базі ІППО у Полтавській, Херсонській та Київській областях, надання інформації в ЗМІ та постійне оновлення Інтернет-сайту.
  5. Проведення моніторингового дослідження

Місія Всеукраїнського фонду "Крок за кроком":

  • сприяння втіленню освітніх реформ з реалізації особистісно-орієнтованої, інклюзивної освітньої моделі з активним залученням сімей і громад, шляхом проведення тренінгів для освітян, батьків, представників громадських організацій;
  • ініціювання та реалізації проектів, спрямованих на забезпечення рівного доступу до якісної освіти для усіх дітей, у тому числі дітей з особливими потребами, дітей – представників етнічних та національних меншин, сімей, які опинились у кризових ситуаціях;
  • залучення сімей і громади до освітнього та управлінського процесів.