Проект «Забезпечення якісної освіти для ромських дітей у дошкільних навчальних закладах і початкових класах» спрямовано на вирішення проблеми охоплення якісною освіти ромських дітей в цілому і, зокрема, дітей дошкільного (3-5 років) і молодшого шкільного віку (6-10 років).
Починаючи з 2010р., ВФ «Крок за кроком» впроваджував проекти зі створення Центрів підтримки ромських батьків, що були підтримані ініціативою «Копачі Рома» Фонду Відкритого суспільства (Лондон) та Ромською програмною ініціативою Міжнародного фонду «Відродження» (МФВ).
Метою створення таких Центрів було навчання ромських батьків дітей від народження до шести років створювати стимулююче середовище для своїх дітей, що сприяло б їх різнобічному розвитку та підготовці до школи. Навчання здійснювалось підготовленими інструкторами за програмами «Впевнене батьківство» і «Готуємось до школи».
В результаті проектів було створено шість Центрів підтримки ромських батьків у містах Ужгород, Золотоноша (Черкаська обл.), Одеса і Луцьк на базі ромських громадських організацій, де реалізовувались зазначені вище навчальні програми для ромських батьків, відбувалися заняття з дітьми дошкільного віку, надавались консультації батькам, проводилась інша діяльність.
Зосереджуючи зусилля на подальшій інтеграції ромських дітей у навчальні заклади, ВФ «Крок за кроком» також провів тренінг для викладачів вищих педагогічних навчальних закладів, інститутів післядипломної педагогічної освіти, розташованих в Ужгороді, Одесі, Черкасах і луцьку, спільно з представниками Центрів підтримки ромських батьків з питань «Освіта для соціальної справедливості». Після апробації, матеріали тренінгу були включені в програми підготовки педагогів у зазначених навчальних закладах.
Одним із основних результатів проекту стало те, що 62 ромських дітей почали відвідувати перший клас у 2014/2015 н.р., а у 2015/2016 н.р. у перший клас прийшло 97 ромських дітей.
Враховуючи досягнуті результати, є велика потреба продовжувати роботу на рівні загальноосвітніх навчальних закладів – дитячих садків і початкових шкіл, щоб створити підтримуюче навчальне середовище, яке забезпечувало успішність ромських дітей, сприяло розвитку їхньої мотивації до подальшого навчання, а також забезпечило моделі освіти для подальшого їх поширення.
У процесі реалізації проекту планується впровадження модельних практик, в основі яких особистісно зорієнтований підхід, із врахуванням індивідуальних особливостей ромських дітей на базі пілотних дошкільних навчальних закладів і початкових класів; з активним залученням ромських сімей та наданням додаткової підтримки шляхом впровадження практики ромських помічників педагогів та налагодження міжвідомчої співпраці.
Основна мета проекту – створення моделей забезпечення якісної інклюзивної освіти для ромських дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на базі дошкільних навчальних закладів і початкових шкіл, а також забезпечення їхньої життєздатності через партнерство з ромськими громадськими організаціями.
Тривалість проекту: квітень 2016 – березень 2018
В рамках зазначеної мети планується досягнути наступні цілі:
Для отримання якісних результатів та можливості здійснювати регулярний моніторинг за ходом виконання проекту, планується залучити 4 початкові школи і 4 дитячі садки в Закарпатській та Одеській областях. Очікується, що наприкінці проекту будуть напрацьовані кращі освітні практики в 14 початкових класах та 12 дошкільних групах.
Вибрані для реалізації проекту міста (Ужгород, Мукачеве, Одеса) були вибрані з врахуванням наступних критеріїв:
Для виконання проектних цілей, його діяльність буде спрямована на такі основні цільові групи:
Проект буде реалізовано у партнерстві із Центрами підтримки ромських батьків, які продовжуватимуть залучати ромських батьків до навчальних програм «Впевнене батьківство» та «Готуємось до школи», до інших видів діяльності, що відбуватиметься на базі Центрів, а також забезпечуватимуть підтримку дітям у позаурочний час. Планується залучення представників ромських громадських організацій, лабораторії вивчення мов національних меншин Інституту педагогіки НАПН України для розроблення і проведення частини тренінгу з питань ознайомлення з культурними та соціальними особливостями роботи з ромськими сім’ями. Для організації роботи Дорадчих комітетів на місцях планується залучити громадські організації, які проводили громадський моніторинг виконання Плану заходів Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини в українське суспільство.
З метою покращення розуміння роботи з ромськими сім’ями працівників ВФ «Крок за роком», а також з метою розвитку спроможностей ромів – стипендіатів Ромської програмної ініціативи, до проекту буде залучений (а) один із випускників зазначеної програми у ролі стажера.
Для цього, спільно з ромською програмною ініціативою будуть розроблені посадові обов’язки, оголошено конкурс та відібрано стажера. Функції в рамках проекту: участь у плануванні, організації та проведенні заходів проекту, ведення сторінки проекту у соціальній межері фейсбук, участь у програмі наставництва, створення та поширення електронного вісника проекту, підготовка інформаційних матеріалів.
Основні види діяльності:
Результати реалізації проекту
Основним результатом проекту очікується впровадження модельних практик, в основі яких особистісно зорієнтований підхід, із врахуванням індивідуальних особливостей ромських дітей на базі пілотних дошкільних навчальних закладів і початкових класів; з активним залученням ромських сімей та наданням додаткової підтримки шляхом впровадження практики ромських помічників педагогів та налагодження міжвідомчої співпраці.
Інші кількісні та якісні результати проекту:
Ім'я: | |
E-mail: |
Ваше ім'я*: | |
Ваш E-mail*: | |
Організація: | |
Ваш телефон: | |
Тема листа*: | |
Зміст листа*: |